اثربخشی بالینی در عمل

تعداد بازدید:۶۵۶

چگونه بدانیم خدمات اثربخش هستند؟

ارائه خدمات اثربخش وابسته به ساختارها و فرآیندهایی است که سطوح مختلف فعالیت های بهبود کیفیت را به یکدیگر مرتبط    می سازد:

٭ توسعه شخصی و حرفه ای

  • آموزش ها و کارآموزی های رسمی و غیر رسمی
  • توسعه مهارت ها و شایستگی ها
  • فعالیت هایی در زمینه اعتباربخشی و سرپرستی
  • بازنگری های منظم و ارائه بازخورد به عملکرد افراد
  • ایجاد تغییر در عملکرد در پاسخ به خطا یا شکایت
  • حمایت از توسعه مهارت های رهبری
  • مربیگری

٭ توسعه تیمی، دپارتمانی یا سازمانی

  • توسعه تیم برای بهبود مراقبت
  • تغییرات به نقش های حرفه ای و مسئولیت های واگذار شده
  • تغییرات در فرآیندهای مراقبت در پاسخ به شواهد جدید
  • بازطراحی خدمات برای بهبود ارائه مراقبت بیمار
  • دستیابی به استانداردها، گایدلاین ها و اهداف

٭ ایجاد فرآیند بهبود، چه در سطح سازمانی و چه در سطح فردی:

  • دسترسی به منابع شواهد: صحبت با همکاران، جستجوی مجلات، گایدلاین ها و استانداردها
  • ارزیابی و استفاده از شواهد مناسب: چگونه تصمیم می گیرید که چه چیز مربوط و مناسب است؟
  • توافق با محک زنی های محلی یا اندازه های عملکرد جایی که شواهد یا اندک است یا موجود نیست : باید تلاش کنیم تا چه چیزی به دست آوریم؟
  • بازنگری عملکرد فعلی: در حال دستیابی به چه چیزی هستیم؟
  • شناسایی اینکه چه چیز نیازمند بهبود است؟ چه چیز را در نظر نگرفته ایم؟ چه کاری را درست انجام می دهیم؟
  • ایجاد بهبود: چگونه آنچه را انجام می دهیم تغییر دهیم؟
  • پایش و بازنگری عملکردهای توسعه یافته: آیا تغییرات برای بیماران سودمند است؟
  • اثربخشی بالینی همچنین با ممیزی های کشوری و برنامه های گزارشگیری که از سوی معاونت درمان دانشگاه و وزارت بهداشت انجام می شود، برای ایجاد فرصتی جهت یادگیری از خطاها و بهبود عملکرد و مراقبت بیمار مشارکت می کند.

با استفاده از اثربخشی بالینی و انجام ممیزی بالینی می توان شکاف بین وضع موجود و وضع مطلوب را شناسایی کرده و در جهت رفع ( جبران ) آن برنامه ریزی و مداخله لازم را انجام داد.

آخرین ویرایش۰۳ بهمن ۱۳۹۷