مبانی
تعریف تکریم ارباب رجوع و بیماران :
موضوع اصلی در ارتباط با تکریم ارباب رجوع از سال 2001 با نیازبه تغییر فرهنگ برخورد با بیمار در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی شروع شد. بر این اساس سازمان ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مکانی است که در آن :
· جائیکه مردم مورد احترام قرار می گیرند، فرد به فرد آنها مراقبت دریافت می کنند و خود نیز در دریافت مراقبت درگیر می شوند.
· جائیکه افراد، گروهها و اجتماعات در بهبود کیفیت مراقبت، تاثیرگذاری بر اولویت ها و در طراحی خدمات درگیر هستند.
· طراحی شده برای درگیر کردن کابران ( استفاده کنندگان)
تنها یک راه برای تکریم مردم وجود ندارد. در خدمات بهداشتی ودرمانی سطوح مختلفی از تکریم ارباب رجوع در هر روز تفاق می افتد.